Uganda PM wins damages from UK paper

2013-07-30 20:04

Multimedia   ·   User Galleries   ·   News in Pictures Send us your pictures  ·  Send us your stories

London - Ugandan Prime Minister Amama Mbabazi has accepted substantial damages from Britain's Daily Mail newspaper after it falsely claimed he and his "cronies" siphoned off millions of euros of foreign aid, London's High Court heard on Tuesday.

The tabloid has also issued a public apology over two stories that appeared in the newspaper and on its website late last year, entitled: "10m foreign aid went to cronies of Ugandan PM" and "Britain and Ireland suspend aid to Uganda after 10m of funding ends up in Prime Minister's account".

Britain suspended all aid to the Ugandan government in November after Uganda's auditor general found that €10m of aid from major Western donors had been funnelled into officials' bank accounts.

But it was staff in Mbabazi's office who came under suspicion rather than the prime minister himself as reported by the Daily Mail, which runs one of the world's most popular news websites.

Solicitor Andrew Stephenson told the court: "In fact, on 19 October 2012, the Ugandan Auditor General produced a report which revealed irregularities, fraud and forgery on the part of staff working within the office of the prime minister.

"As the defendant accepts, there was no suggestion in the Auditor General's Report that the claimant was responsible for, or benefited from, the theft of the money from the office of the prime minister."

Mbabazi has accepted substantial undisclosed damages from the Daily Mail's publisher Associated Newspapers, the court heard, while the articles have been taken down from its website.

MailOnline recorded more than 120 million unique visits from users around the globe last month, according to figures released last week by the British media monitor ABC.

Denmark, Norway and Ireland also suspended millions of dollars of funding to Uganda over the missing aid, which was meant to go to parts of the country that were ravaged by its civil war.

A guerrilla campaign was waged between 1987 and 2006 in Uganda by the Lord's Resistance Army, which became notorious for kidnapping children and forcing them to become child soldiers.

Uganda has repaid some of the misappropriated funding to donors including Sweden and Norway.

Read more on:    amama mbabazi  |  uganda  |  media  |  east africa

Join the conversation!

24.com encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions.

24.com publishes all comments posted on articles provided that they adhere to our Comments Policy. Should you wish to report a comment for editorial review, please do so by clicking the 'Report Comment' button to the right of each comment.

Comment on this story
0 comments
Comments have been closed for this article.

Inside News24

 
/News

Book flights

Compare, Book, Fly

Traffic Alerts
There are new stories on the homepage. Click here to see them.
 
English
Afrikaans
isiZulu

Hello 

Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.


Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Settings

Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.




Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.