Two broadcasters shut down in Togo

2017-02-08 10:23
iStock

iStock

Multimedia   ·   User Galleries   ·   News in Pictures Send us your pictures  ·  Send us your stories

Lome - Two private media channels have been taken off air in Togo, officially for breaching licensing rules, the country's regulator said Tuesday in a move that sparked criticism from rights groups.

Television station La Chaine du Futur and City FM radio were ordered to stop broadcasting as they had not fulfilled "the prerequisite permission formalities".

The regulator maintained the companies had infringed regulations but Amnesty International in a statement called the sanction disproportionate and "an attack against freedom of speech".

Media unions also condemned the decision.

Reporters Without Borders (RSF) ranked Togo 88th in its press freedom index last year and said the government controlled information through a dominant state media.

Mathias Ayena, from the regulator, told AFP that neither channel obtained the proper authorisation before they started broadcasting in 2007.

"We're simply asking those in charge of these media to make the necessary request and we will study it," he added.

International corruption 

But there was speculation the shut-down was because of the reported links between the channels' parent company Sud Media to a former minister in President Faure Gnassingbe's government.

Pascal Bodjona was previously implicated in an international corruption scandal.

There was no immediate confirmation from Sud Media but its director-general, Luc Abaki, called the regulator's response "unlawful" and maintained they had followed procedures.

"We're not going to defy the authority of the regulator, which is why we have decided to suspend our programmes to give us time to make the necessary representations," he added.

According to RSF, the threat of violence, particularly during elections, sees journalists self-censor on subjects such as corruption, the military, the president and his family.

In 2013, the regulator closed Legende FM radio for "multiple misdemeanours" after it was deemed to have broadcast false information during parliamentary elections.

In neighbouring Benin, three broadcasters close to the opposition - E-Tele, Eden TV and Radio Soleil - were shut down late last year but have since begun programmes again.

Read more on:    togo  |  media  |  west africa

Join the conversation!

24.com encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions.
NEXT ON NEWS24X

Inside News24

 
/World
 

Cute pet pictures can improve your relationship!

It’s true! A new study shows animal pics can bring back the spark.

 
 

Paws

7 weirdly awesome pets you can own
Pack theory: fact or fiction?
Perfect dog-walking 1: Why dogs pull on the lead
SA stats: The role of pets in families
Traffic Alerts
There are new stories on the homepage. Click here to see them.
 
English
Afrikaans
isiZulu

Hello 

Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.


Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Settings

Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.




Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.