Editor of Zim state-owned newspaper fired - reports

2015-09-02 12:52


Multimedia   ·   User Galleries   ·   News in Pictures Send us your pictures  ·  Send us your stories

Harare – Zimbabwe's state-controlled media group, Zimpapers, has reportedly fired the editor of the weekly Sunday Mail newspaper, Edmund Kudzayi, who was arrested last year on charges of undermining President Robert Mugabe's authority.

Zimbabwean media on Wednesday reported the journalist had received his letter of dismissal last week, barely a month after he was supposedly promoted to head of digital services.

According to New Zimbabwe.com, his departure was confirmed by Zimpapers chief executive Pikirayi Deketeke, who said it was part of a re-organisation exercise under way at the company.

"We have two journalists interested in digital media which Kudzayi had a passion for and these are going to cover the gap he has left," Deketeke was quoted as saying.

Critics of Zanu-PF

A source quoted by News Day said the online editor position would have given Kudzayi “sole charge of all online content and that would have made him a very powerful person, given the fact that the media is gravitating towards digital platforms”.

Kudzai was last year sensationally accused of being Baba Jukwa, an anonymous ruling party deep-throat whose Facebook page garnered hundreds of thousands of likes in the run-up to the 2013 elections.

The wildly-popular Facebook page leaked secrets about Mugabe's Zanu-PF party.

"Baba Jukwa" accused Mugabe of rigging the vote and published cellphone numbers of prominent figures in government, asking people to call them and tell them "we know what is going on".

The charges were, however, withdrawn in May this year, with Kudzai maintaining he had been working with the authorities to try to identify Baba Jukwa when he was arrested.

Kudzai's arrest came after Mugabe criticised the then information minister, Jonathan Moyo, for appointing former critics of his Zanu-PF party to lead state-owned media houses.

The journalist, who was based in the United Kingdom before he relocated to Harare, was also believed to have written several articles in the past that were critical of Mugabe.

Read more on:    zanu-pf  |  robert mugabe  |  zimbabwe  |  southern africa  |  media

Join the conversation!

24.com encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions.


24.com publishes all comments posted on articles provided that they adhere to our Comments Policy. Should you wish to report a comment for editorial review, please do so by clicking the 'Report Comment' button to the right of each comment.

Comment on this story
Comments have been closed for this article.

Inside News24


Book flights

Compare, Book, Fly

Traffic Alerts
There are new stories on the homepage. Click here to see them.


Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.

Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.


Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.

Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.