Zimbabwe

Zim independent TV station on air

2013-07-19 22:37

Multimedia   ·   User Galleries   ·   News in Pictures Send us your pictures  ·  Send us your stories

Special Report

War vets see 'sinister plot' to oust Robert Mugabe
War vets see 'sinister plot' to oust Robert Mugabe

Zimbabwe's chairperson of the National Liberation War Veterans Association, has reportedly warned there is a "sinister plot" within the ruling Zanu-PF party to oust President Robert Mugabe

Harare - Zimbabwe's first independent television station went on air Friday to challenge the 30-year state broadcasting monopoly controlled by President Robert Mugabe.

Mugabe's party said earlier on Friday it will take all measures to "cripple" what it calls a pirate station.

The station, known as 1st TV, began broadcasting in the evening. It is a satellite feed from outside Zimbabwe using a free network received by an estimated 700 000 homes across the nation.

The state Herald newspaper reported that George Charamba, Mugabe's spokesperson, said South Africa will be asked to stop broadcasts believed to be beamed from there because they "hurt Zimbabwean interests" ahead of elections on 31 July.

Mugabe's state television has about 350 000 peak hour evening viewers. The new station hopes to attract 3 million viewers.

The regional free-to-air satellite platform known as Wiztech became available earlier this month after a South African court ordered that country's state broadcaster to stop using it to transmit its programming at no cost because of infringements of copyright laws.

The latest independent Zimbabwe Advertising Products Survey said Wiztech satellite signal decoder receivers brought SABC programmes and regional gospel church broadcasts to up to five viewers in impoverished homes as Zimbabweans turned away from the ZBC programmes seen as a key propaganda tool for Mugabe's Zanu-PF party.

Pay television satellite channels have about 40 000 subscribers in Zimbabwe. The free service has seen satellite dishes mushrooming on impoverished township roofs, hostels and shanty dwellings, some powered by car batteries, in the past five years as local terrestrial state TV deteriorated.

Ahead of the 31 July elections, state television and radio have been broadcasting Zanu-PF campaign rallies live, using new outside broadcast facilities provided by China. The television on Wednesday broadcast a Mugabe campaign rally live for nearly three hours.

Prime Minister Morgan Tsvangirai, the former opposition leader in a shaky coalition with Mugabe since the last violent and disputed elections in 2008, receives little coverage by the state broadcaster.

Entirely commercial

Charamba alleged on Friday that 1st TV was being funded by Western nations out of South Africa and was being led by journalists backing Tsvangirai. But Andrew Chadwick, an executive producer at the station, told The Associated Press on Friday that Zimbabwean journalists outside the country saw an opportunity to provide independent and balanced news and discussion to Zimbabweans for the first time since independence in 1980, along with movies, soaps and entertainment.

"This is a new and entirely commercial and viable station. It is not a stand-alone one for elections. It is an alternative source of information and entertainment that until now have been completely controlled by Mugabe's party," he said.

It was no surprise that any loss of that long-embedded and overwhelming broadcast domination infuriated Mugabe's party, which the station has now asked to participate in political debates and buy advertising space, he said.

Charamba said Mugabe's party in the coalition had demanded private radio stations allegedly favoring Tsvangirai that were broadcasting into Zimbabwe from outside the country be shut down under the power sharing agreement, but Tsvangirai's party insists it has not been given equal access to the state media controlled by Mugabe that also had not stopped bitter "hate speech" directed at Mugabe's opponents.

In previous elections, the state broadcaster was the main source of information for rural Zimbabweans in the population of about 13 million people. Mugabe persistently refused calls by regional mediators on Zimbabwe's decade long political and economic crisis to open up the airwaves to independent broadcasters to end his party's one-sided propaganda.

Chinese engineers have helped the state broadcaster jam some incoming independent radio programmes.

Chadwick said 1st TV's internationally licensed and recognised satellite signal beamed from an undisclosed location not inside South Africa cannot be jammed or shut down by advanced technical or electronic methods.

- AP

Read more on:    robert mugabe  |  zimbabwe  |  media  |  southern africa  |  zimbabwe election 2013
NEXT ON NEWS24X

SHARE:

Read News24’s Comments Policy

24.com publishes all comments posted on articles provided that they adhere to our Comments Policy. Should you wish to report a comment for editorial review, please do so by clicking the 'Report Comment' button to the right of each comment.

Comment on this story
126 comments
Add your comment
Comment 0 characters remaining
 

Inside News24

 
/Sport

Jobs in Cape Town [change area]

Property [change area]

Travel - Look, Book, Go!

Magical Massinga

Spend 5 nights at the gorgeous Massinga Beach Lodge in Mozambique and only pay for 4 from R13 220 per person sharing. Includes return flights, accommodation, transfers and romantic turndown. Book now!

Kalahari.com - shop online today

One day only! – 40% off Appliances!

Get 40% off 100’s of appliances at kalahari.com. While stocks last. Shop now!

Seen something you like in our catalogue?

Find the perfect gift and save up to R5000 – As seen on the catalogue. Hurry and shop now!

Save up to R1000 on Hisense smartphones!

View the large range of Hisense smartphones. Buy today and save up to R1000!

Toys 4 for the price of 3

Buy 4 toys and get the cheapest FREE! Offer valid while stocks last. Shop now!

Mind blowing prices – As seen on TV

Get mind blowing prices on 1000’s of products! Shop now.

OLX Free Classifieds [change area]

Samsung Galaxy s4

Mobile, Cell Phones in South Africa, Western Cape, Cape Town. Date October 24

Best bargain in big bay

Real Estate, Houses - Apartments for Sale in South Africa, Western Cape, Cape Town. Date October 25

VW Golf 6, 1.6 Trendline (Excellent condition)

Vehicles, Cars in South Africa, Western Cape, Cape Town. Date October 25

Horoscopes
Aquarius
Aquarius

There is a strong desire to be self sufficient, right and in control today. There is a tendency to hold on too tightly to your...read more

There are new stories on the homepage. Click here to see them.
 
English
Afrikaans
isiZulu

Hello 

Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.


Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Settings

Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.








Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.