Ombudsman rejects ANCYL’s request to probe media

2011-04-05 07:05

The Press Ombudsman yesterday denied an ANC Youth League (ANCYL) request for a probe into The Star and the Daily Sun newspapers’ use of incorrect quotes attributed to Julius Malema.

ANCYL spokesman Floyd Shivambu wrote to the ombudsman requesting that he “consider and investigate” who was responsible for inserting the incorrect quotes into the story.

It also wanted to know why the Daily Sun claimed it spoke to African Eye News Service reporter Matome Sebelemetja when it did not and why the reporter was fired before an investigation into who inserted the quotes.

“Your request suggests that you do not understand how the Press Ombudsman’s system works,” Press Ombudsman Joe Thloloe responded in a statement.

The ombudsman’s mandate included cautioning or reprimanding a publication, directing a publication to publish a correction, retraction, explanation, apology, the findings of the ombudsman, or a complainant’s reply.

“The Star and the Daily Sun have conceded that they were in breach of the code and have apologised. There is no need to go over that ground again,” Thloloe said.

“It is the newspaper as a whole that has to take the blame. Our findings are not against the individual reporter, news editor, subeditor, revise subeditor or the editor on duty. All the people through whose hands a story has to pass before it is printed.

“It is for the newspaper to investigate its systems ... It is for the publication to take disciplinary action if it deems it appropriate.”

He said the newspapers had apologised for using the story from the news agency, which they regularly used.

“Using copy from news agencies is common in the media the world over. The agencies also have their internal gatekeeping systems.”

He said the reporter concerned had sent the ombudsman a “version of the events” and he had been advised to send it to his editors.

“But African Eye editor Sharon Hammond reportedly says the reporter has been evading the agency’s attempts to contact him.

“This, after he had promised to fax African Eye a copy of his notes. If Mr Sebelemetja wants to contest his dismissal, he may do so with agencies like the [Commission for Conciliation, Mediation and Arbitration].

“Intervening in relations between employer and employee is not in our mandate.”

Thloloe said the ANCYL was not justified in using the story to attack the media self-regulatory system, which had been endorsed by the African Union in its 2002 Declaration of Principles on Freedom of Expression in Africa.

Shivambu said The Star had blamed Sebelemetja for the error, but that he had distanced himself from the allegations.

“As things stand, there is no clarity as to who and when the additional wrong quotations were inserted into the story before publishing,” Shivambu said.

“The ANCYL is fully aware of the apology made by The Star newspaper and noted it. We are, however, of the strong conviction that a thorough forensic investigation should be made to determine where the quotations came from.

“These issues should be investigated thoroughly because they violate media ethics and possibly media’s code of conduct.

“We raise this issue because, in the story that was published, The Star newspaper further agitated for disciplinary action to be taken against the ANCYL president and linked their story to the incoming 24th national congress of the ANCYL.

The Star and the Daily Sun apologised for the story last week and blamed African Eye, which supplied the story.

Hammond, in turn, blamed Sebelemetja. She said that although he initially claimed to have notes of Malema’s comments, he had failed to produce them.

However, Sebelemetja, has reportedly said his original report did not contain the contentious quote. Hammond said it was dictated to subeditors over the phone later.

The Star newspaper quoted Malema as saying: “Since he got into power, comrade Zuma has been surrounded by bad advisers”.

In its apology the newspaper admitted that Malema had not referred to Zuma and “unreservedly” apologised to Malema for “whatever embarrassment” he was caused by the report. 

Join the conversation!

24.com encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions.

24.com publishes all comments posted on articles provided that they adhere to our Comments Policy. Should you wish to report a comment for editorial review, please do so by clicking the 'Report Comment' button to the right of each comment.

Comment on this story
0 comments
Comments have been closed for this article.

Inside News24

 
/News

Book flights

Compare, Book, Fly

Traffic Alerts
There are new stories on the homepage. Click here to see them.
 
English
Afrikaans
isiZulu

Hello 

Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.


Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Settings

Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.




Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.