Allister Sparks

A noble title joins the decline of SA newspapers

2016-02-03 09:22

Allister Sparks

This important election year has not started well. The vicious cycle of  political and economic crises swirls ever deeper and faster, racism has reared its ugly head, and now our independent press, one of the key saviours of the country during apartheid, is in decline as well.

This decline began three years ago when Irish businessman Tony O'Reilly sold his Independent News and Media SA, whose 18 daily and weekend titles constituted the largest newspaper group in South Africa's English-language newspapers, to the Sekunjalo Holdings consortium, chaired by Iqbal Surve.

O'Reilly had already bled these once profitable newspapers dry, sucking away their profits to sustain his heavy loss-maker, The Independent in London, until he went bankrupt and had to sell.

Surve, a Cape Town businessman with no media experience, bought the company, which contains such eminent titles as The Cape Times, The Star, the Daily News of Durban and the Pretoria News, for R2bn.

The change cause a stir, For the English-language Press had been in the forefront of exposing the cruel realities of apartheid. What would become of them now? Would these important public watchdogs remain independent, or would they become more susceptible to influence by the ANC government?

These concerns were heightened by the fact that the Public Investment Corporation (PIC), a government agency that controls the Government Employers Pension Fund (GEPF), holds 25% of the shares in the consortium. The China International Television Corporation, together with the China-Africa Development Fund holds another 20% through an organisation called Intracom Holding Ltd.

Sekunjalo Independent Media (SIM) holds the 55% balance. Its share of the investment was reportedly funded through a PIC/GEPF loan. I find that level of indebtedness by a newspaper company to a government agency disturbing.
Surve has given repeated assurances that the newspapers will retain their independence. But events under his chairmanship tell another story. There has been a rapid changing of editors and other senior newsroom executives, experienced reporters and copy editors have disappeared, and established columnists have ceased to be published (disclosure: this columnist is one).

Circulations have fallen, but this is common to all newspapers as a result of the digital revolution. How much is due to changed content in the Independent newspapers is hard to tell.

But what is evident is the change in content, and indeed the very character of these newspapers - especially in the Western Cape. It is patently obvious to any observant reader that both The Cape Times and The Argus have a calculated imbalance of news portraying the Democratic Alliance, which governs both the province and the city of Cape Town, in a negative light.

It is also obvious to any experienced observer - and I happen this week to be celebrating the 66th anniversary of my becoming a journalist - that there has been a serious decline on the quality of all the Independent newspapers since Sekunjalo acquired them.

But what saddens me even more than the decline of this large section of the English-language press is that they have now been joined by, of all papers, the Mail & Guardian.

The M&G, as it is commonly called, is a special paper, born in special circumstances and which played a special role in our democratic transition. To see it perform a shabby job, as it did last week, is deeply depressing. Like Caesar, I find myself saying: "Et tu Brute!"

The M&G was born out of the death throes of the crusading Rand Daily Mail, of which I was once editor. As it died, at the hand of its incompetent management and uncaring proprietors of the time, a group of idealistic young journalists on its staff, led by Anton Harber, now Professor of Journalism at the Wits Journalism Department, decided to keep its spirit alive.

They pooled their retrenchment pay, raised more funding from well-wishers, and launched the Weekly Mail as a tabloid to keep the spirit of crusading journalism alive in our tormented country.

The Weekly Mail became an icon in its own right, and played a significant role in our transition to democracy. When it ran into some financial difficulties it was given support by Britain's great crusading newspaper, The Guardian. Hence the change of name.

But last Friday the M&G did a shocking thing. It published a story on its front page under the headline: "Uproar over Maimane's 'lessons' with FW." Alongside appeared a huge picture of South Africa's last apartheid president, FW de Klerk.

The text under that startling headline read: "As tensions mount in the country, the DA leader refuses to comment on widespread claims in the party that he is taking 'leadership lessons' with apartheid-era president De Klerk."

A "news analysis" article inside the paper, co-authored by the editor, Verashni Pillay, quotes an unnamed "insider" whom it says "confirmed to the Mail & Guardian that Maimane had visited former president De Klerk on various occasions." That word "confirm" means to establish truth or correctness.

But the story is untrue, as I was able to establish in five minutes by speaking directly to the DA leader, Mmusi Maimane. "It is devoid of all truth," he told me. "I have met with De Klerk only once in my life, and that was when I paid a brief courtesy call on him last year. I don't even know where his house is."

Later De Klerk issued a statement, confirming he had met Maimane only on that one occasion.

Yet even after Maimane had gone on air and publicly denied the "lessons" story, editor Pillay issued a statement saying she stood by all the facts in her story. The problem is, it contained no facts. Only allegations - and questionable ones at that. What on earth could De Klerk teach Maimane about leadership of a multiracial party?

Then there is the front-page assertion that Maimane "refused to comment on widespread claims in the party"... But Maimane tells me no-one at the Mail & Guardian spoke to him about the matter.

What the paper did was to quote DA spokesperson Pumzile van Damme as saying: "We are not going to give oxygen to nameless and faceless individuals who make unsubstantiated claims behind the cloak of anonymity." Firstly, that's not Maimane refusing to comment. And even if it is argued that she said it on his behalf, isn't it in itself a comment?

And just how widespread are these supposed claims? The M&G's story quotes four nameless "insiders". Do their unsubstantiated claims constitute a widespread "uproar" in the party? Or are these four individuals with their own grievances.

That happens in all parties. Dissidents plant smear stories to gain advantage over rivals. The old apartheid regime had a whole department, called Stratcom, that specialised in this. It even managed to plant a story in The Star claiming Joe Slovo had planned the letter-bomb murder of his own wife, Ruth.

Journalists, especially editors, have to be constantly on guard against such manipulation. The old journalistic adage still applies: "Check it out, or leave it out."

The M&G didn't do that. What it did was unworthy of a newspaper with such a noble pedigree.

- Allister's book The Sword and the Pen will be published by Jonathan Ball next month.

News24 encourages freedom of speech and the expression of diverse views. The views of columnists published on News24 are therefore their own and do not necessarily represent the views of News24.

SHARE: publishes all comments posted on articles provided that they adhere to our Comments Policy. Should you wish to report a comment for editorial review, please do so by clicking the 'Report Comment' button to the right of each comment.

Comment on this story
Add your comment
Comment 0 characters remaining

Inside News24


Book flights

Compare, Book, Fly

Traffic Alerts
There are new stories on the homepage. Click here to see them.


Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.

Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire network.


Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.

Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.