#Declassified: Apartheid Profits - the tap root of the National Party

2017-08-15 07:00

In 1981, South Africa was ramping up conflict in Southern Africa. The ruling National Party (NP) also faced increasing internal resistance, both from the liberation movement and South African civilians.

Even as the turmoil grew, President PW Botha knew that there was an information war to be won and his first prize was white National Party voters. Botha took time out of the war in Angola to write to Piet Cillié, the chairperson of media giant Nationale Pers (Naspers) to complain about the “leftist propaganda” of the popular women’s magazine, Fair Lady. In a letter marked “personal and confidential”, Botha chastised Cillié about an article on Bishop Desmond Tutu and his wife Leah, published by editor Jane Raphaely. At the height of apartheid all dissenting voices, especially those of the likes of Tutu had to be muzzled.

Botha expressed the government’s disappointment in the piece and demanded that Naspers “put an end to Jane Raphaely’s leftist politics”. He added, “I think that there is sufficient Nationalist sentiment amongst the Naspers management to put pay to these type of activities.”  The acquiscent Cillé wrote back to signal his agreement noting that, “I trust in future there will be fewer reasons for disagreement.”


This is one of many letters where PW Botha berated media owners and editors alike about their content. Responses were usually timid apologies. This desperation to control information is familiar. The echoes of the past resonate powerfully today as we again face threats to media freedom. The NP, like some of the political elites today, relentlessly pursued control over public opinion. Propoganda and censorship were the order of the day.

With the SABC as state broadcaster firmly in the NP’s pocket, influence over the privately-owned press became the primary target. Naspers and its stable of Afrikaans language newspapers was a key to the NP’s voter base. As leader of the Cape NP, Botha had sat on Naspers’ board from 1966 until around the time he became prime minister in 1978.  In addition, documents show that the NP also held 74 000 shares in Naspers (in 1984) and so the fortunes of the ruling party and one of the dominant media houses were intertwined. Both prospered off the others fortune. These relationships are toxic not only because they allow those in power to control the media, but also because they allow private media companies to wield influence within government.

In a democratic South Africa, the Gupta family owned ANN7 and New Age are both backers of President Jacob Zuma’s clique and beneficiaries of their largesse through access to state resources. This is a powerful reminder of the deeply toxic nature of such relations.

Previously Open Secrets detailed a few of the private companies that funded the NP. Naspers was one of the most significant donors found in those files. In a letter written to FW de Klerk on the 17th of August 1989, Naspers Managing Director Ton Vosloo reaffirmed the company’s support of the NP. Vosloo reminded de Klerk of a donation of R150,000 (approximately R1 million today) made to the NP before the 1987 elections. He also pledged a further R220,000 (approximately R2 million today) in support of the NP ahead of South Africa’s last race-based general elections in September 1989. Vosloo ended his letter promising funding to the NP in Transvaal by adding that “our newspaper Beeld in the Transvaal is your ally and we trust that this formidable combination will wipe out the competition”.


In return for its financial loyalty, Naspers could count on revenue from government advertising and lucrative school textbook contracts. Yet there was a much bigger prize at stake. By the mid-1980s, Naspers had their sights fixed on a big portion of the licence to start South Africa’s first paid television service – M-Net (the forerunner of DSTV). In a March 1985 letter to Pik Botha, the minister in charge of the process, and copied to PW Botha, Ton Vosloo forcefully lobbied for the contract, and unambiguously linked it to the ongoing propaganda work that Naspers could provide.

He wrote, “This project also has another dimension for us, which has to do with the rapidy evolving daily newspaper situation in the Transvaal… I have had the opportunity to discuss this in depth with some of your colleagues… For us there is a direct link between the unimpeded revenue generated through a subscription TV project and its use in large scale Transvaal business. You will understand that we cannot continue with the completion of contracts for the aforementioned project, if there is not certainity concerning the income stream that will fund it.”

This lobbying had its desired effect and the government awarded Naspers a 26% stake in the country’s first commercial TV service, M-Net. Vosloo was quick to thank PW Botha. In a July 1985 letter that also discussed strengthening support for the pro-government Citizen, Vosloo wrote: “Thank you for your leadership on the TV matter and your quick decision. I appreciate it. The decision now places the matter in a more certain trajectory.”“Thank you for your leadership on the TV matter and your quick decision. I appreciate it. The decision now places the matter in a more certain trajectory.”

This deal proved to be incredibly lucrative for Naspers who grew its business into the DStv behemoth today. These fortunes multiplied when Naspers bought close to a 50% share in the Chinese internet company, Tencent in 2001. Today, Naspers remains one of the strongest shares traded on the JSE and is worth more than R1 trillion. While it is now Africa’s largest media and internet company with a global outlook, Naspers’ profits are undoubtedly rooted in the apartheid economy.

In 1992, Vosloo took over the reigns of Naspers as its chairperson. Under his leadership, Naspers management refused to appear before the TRC media hearings. This led the TRC chairperson, Archbishop Desmond Tutu to ask, ‘Is silence from that quarter to be constued as consent, conceding that it was a sycophantic handmaiden of the apartheid government?’ The atonement was left to 127 conscientious Naspers journalists who broke rank with management and submitted to the TRC that their newspapers had acted as an NP mouthpiece.

In 2015, when Vosloo retired, Naspers relented and apologised for its role in supporting apartheid. This corporate concession is rightly considered by many to be too little, too late. 

The interests of media owners and that of politicians continue to overlap today. Naspers deserves singling out because it profited off apartheid. However, today Iqbal Survé’s Independent group of newspapers and the Gupta owned media stable continue the practice of using the newsrooms to their own advantage. South Africa deserves a far more democratic media landscape which is not beholden to corporate interests or the whims of politicians who continue to hang the sword of further “regulation” over editors. These are not just veiled threats to media freedom, but ultimately undermine our constitutional right to know. An informed public is far more likely to be able to tell the difference between disinformation and the #GuptaLeaks. This is what many politicians and media bosses fear the most.

At the time of his retirement, from Naspers in 2015 Ton Vosloo reportedly said, “Journalism is the last line of opposition against the powerful, corruption and misdeeds. May our knees never weaken.” 

Maybe he should have added “again”.

‌• Approached for comment on the reports of business donations to the defunct National Party, Vosloo said the historical link between the two entities is well-documented. "Naspers, like many other businesses, made on request, from time to time, donations to the NP. Since 1994 with the arrival of full democracy in South Africa, Naspers made donations to various political parties, including the governing ANC, on the proviso that donations were made to parties underwriting the constitution and represented in Parliament."

* News24 is owned by Media24, a Naspers company

* Open Secrets is an independent non-profit with a mission to promote private sector accountability for economic crime and related human rights violations in Southern Africa. 

* Apartheid Guns and Money: A tale of Profit by Hennie van Vuuren is published by Jacana Media


Read more on:    naspers  |  pw botha  |  fw de klerk  |  ton vosloo  |  national party  |  apartheid

Join the conversation!

24.com encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions.
NEXT ON NEWS24X

Inside News24

 
/News
Traffic Alerts
There are new stories on the homepage. Click here to see them.
 
English
Afrikaans
isiZulu

Hello 

Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.


Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Settings

Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.




Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.