News24

US, Germany making spy satellites - cable

2011-01-03 17:51

Oslo - The US and Germany are jointly developing secret spy satellites under the guise of a commercial programme despite opposition from France, leaked US diplomatic cables showed on Monday.

The project, named HiROS, envisions the construction of an undetermined number of high-resolution observation satellites capable of spotting any object on the planet down to a size of just 50cm, according to classified cables from the US embassy in Berlin leaked to WikiLeaks and obtained by the Norwegian daily Aftenposten.

The satellites will have the capacity to take infrared images at night and send images back to earth much quicker than the satellites currently in service, the cables showed.

Due to the controversial nature of the programme, US and German officials have decided it should be presented as a civilian project with environmental aims, run by commercial entities.

But in reality it is "under the total control" of German intelligence service BND and the German aerospace centre DLR, the cables showed.

The US embassy cables quoted in Norwegian by Aftenposten cover a period from February 2009 to February 2010.

'Outmanoeuvred by France'

They also show that some countries, "especially France," have tried to stop the project with every means possible.

The opposition from Paris, however, appears to have been brushed aside by German officials who, according to the cables, said they were sick of being "outmanoeuvred by France".

"Absolutely no co-operation is planned with France or any other EU country when it comes to the HiROS project," DLR executive Andreas Eckart was quoted as saying.

According to Aftenposten, the satellites would cost an estimated €205m and were scheduled to enter service between 2012 and 2013.

Officially, France and Germany are involved in the common Multinational Space-based Imaging System (MUSIS), along with Belgium, Spain, Greece and Italy.

Contacted by AFP, the US embassy in Oslo refused to comment on any information emerging from the some 250 000 US diplomatic cables leaked to whistleblowing website WikiLeaks.

The German embassy also refused to comment.

WikiLeaks has so far only made public around 2 000 of the cables in its possession, in co-operation with publications El Pais, The Guardian, The New York Times, Le Monde and Der Spiegel.

Norwegian daily of reference Aftenposten, however, said last month it had obtained all the diplomatic documents and would publish stories based on them independently of WikiLeaks' own releases.