M&G corruption claims 'outrageous'

2010-11-04 14:01

Pretoria - Claims by businessman Robert Gumede that Mail&Guardian (M&G) reporter Sam Sole was corrupt were "outrageous" and "appalling", Noseweek editor Martin Welz said on Thursday.

Welz was reacting to claims made by Gumede who appeared on SABC news on Wednesday evening with a receipt showing that Sole received a R900 payment from his (Gumede's) former business partner and adversary John Sterenborg to allegedly expose him as a corrupt businessman.

At the time Sole was working as an investigative reporter for Noseweek.

Asked if he thought Sole was corrupt, Welz said: "Oh God. He's about the most incontrovertible journalist there is. He leads a life on a shoe string because he's so committed to his job. I think it's appalling. It's truly outrageous."

Sterenborg has been engaged in protracted legal battles with Gumede over the dissolution of their association in smart-card company Applied Card Technologies, in which the South African businessman had invested.

Gumede also produced copies of flight ticket receipts paid for by Sterenborg for Sole.

Explanation confirmed

This was after M&G sent Gumede questions last week with regards to two payments of R50 000 made by him in 2004, using his wife's bank account.

He was given until Wednesday November 3 to respond following a request through his lawyers to give him more time to do so.

Welz confirmed the M&G's explanation of the R900.

"In those days we were a shoe string operation."

Welz said that he had received a call from Sterenborg. He said he had initially insisted that Sterenborg come to see him, but then it was agreed that Sole, who lives in Durban, would fly on the cheapest ticket available to see what Sterenborg had to say.

"In the event we didn't even use the story," he said.

Unsubstantiated innuendo

M&G editor Nic Dawes on Wednesday said Gumede had launched an attack against the newspaper and two of its journalists, Sole and Adriaan Basson, before responding to the questions posed to him.

"Mr Gumede is seeking to portray our investigation as driven by malice and as a personal vendetta, but it is not. He launched a personal attack on editor Nic Dawes, Sam Sole and (former M&G investigative journalist) Adriaan Basson based on unsubstantiated innuendo that he himself purports to decry and which would not meet basic journalistic, never mind legal, standards," said the M&G statement.

Gumede was not immediately available for comment.

Basson recently left the newspaper to take up a position at City Press.