Chinese journalists confront censors

2013-01-04 22:05
(Picture: <a href=\\>Sh

(Picture: Sh

Multimedia   ·   User Galleries   ·   News in Pictures Send us your pictures  ·  Send us your stories

  • Chinese Culture
    Read all you need to know about the Chinese culture in this insightful title. Now R447.00
    buy now

Beijing - In a rare move, some Chinese journalists are openly confronting a top censor after a southern newspaper known for its edgy reporting was forced to change a New Year editorial calling for political reform into a tribute praising the Communist Party.

Sixty journalists from the Southern Weekly in Guangdong province issued a complaint on Thursday over the last-minute changes that they said were made without the consent of the editorial department.

Another group of 35 former reporters from the newspaper went a step further on Friday, calling for the resignation of the provincial party propaganda chief Tuo Zhen - whom they held personally responsible for the changes - while arguing that strong and credible news media are crucial for the country and even necessary for the ruling party.

"If the media should lose credibility and influence, then how can the ruling party make its voice heard or convince its people?" their letter said.

The party-run Global Times newspaper hit back with a defense of the government line, publishing an editorial saying the media cannot exist "romantically" outside the country's political reality. The spat has become one of the hottest topics on China's popular microblog site Sina Weibo.

Also apparently coming under pressure from Chinese censors was the Beijing-based pro-reform journal Yanhuang Chunqiu, whose website was no longer accessible on the mainland on Friday.

The journal regularly challenges censorship and recently published a New Year's message advocating political reform.

Yang Jisheng, the journal's deputy director, said a Ministry of Industry and Information Technology Department instructed the journal to shut down the website on Monday without providing a reason. By Friday, journal staff found the site blocked in China.


China's media in recent years have become increasingly freewheeling in some kinds of coverage, including lurid reports on celebrities and sports figures.

Still, censorship of political issues remains tight - although government officials typically claim there is no censorship at all - and the restrictions have drawn increasingly vocal criticism from journalists and members of the public.

Touching off the latest tussle was a New Year's message to be published in the Southern Weekly on Thursday.

The newspaper's annual feature has become a popular and influential tradition because of its boldness.

For 2013, the theme was to be constitutional rule. The original version called for democracy, freedom and adherence to the constitution - a reference to promises made in the 1982-era constitution to allow such reforms as independent courts and the rule of law. The country's communist leaders have been reluctant to fulfil those pledges for fear of eroding their monopoly on power.

"The Chinese dream is the dream of constitutional rule," the original version read, according to photographs of the text widely disseminated online and confirmed in a telephone interview with its author, one of the newspaper's editors, Dai Zhiyong.

That later was watered down as part of the newspaper's usual vetting process with upper-level management - a process that is part self-censorship, part consultation with Communist Party censors.

It was watered down further, Southern Weekly journalists say, without the knowledge of front-line reporters and editors on the evening before it hit the newsstand.

The version that eventually was published said the Chinese dream of renaissance was closer than ever before, thanks to China's Communist leaders.

The journalists took issue not only with the changes to that message but with revisions of the headline and design.

In particular, they said an additional message apparently added by censors to the newspaper's front page contained a major error about Chinese folk history.

A reference to a flood control campaign supposedly introduced 4 000 years ago was erroneously dated to about 2 000 years ago.

Call for resignation

The phone for Guangdong's provincial information office rang unanswered on Friday.

In their call for Tuo's resignation, former Southern Weekly journalists said the man has brought the darkest time in the past three decades to the media industry in Guangdong, one of the boldest in China.

Zhao Chu, an independent media observer in Shanghai, said the intervention was not isolated but had the sanction of Beijing. The party remains keen on maintaining its rule, and the Southern Weekly - a symbol of China's media ideals - became a target as it tries to control public discussions, Zhao said.

Zhan Jiang, a journalism professor at Beijing Foreign Studies University, wrote on his microblog that the apparent party intervention runs contrary to China's claim that there is no news censorship.

"This clearly tells the international community that China has broken its word," he said.

When Chinese Foreign Ministry spokesperson Hua Chunying was asked about the issue during a routine briefing on Friday, she said she was not aware of the specifics of the situation, but added: "I want to point out that there's no so-called news censorship in China and the Chinese government protects the freedom of news report and has given full play to news media in terms of supervision."

David Bandurski, a researcher with the Hong Kong-based China Media Project, said the Chinese government normally controls the media by guidance, and that censorship is not conducted in the form of red ink but through consultation among propaganda officials and editors. What's unusual in the Southern Weekly case is that propaganda officials apparently bypassed the editors, he said.

"That kind of interference, without the knowledge of the editors, is very serious and worrisome," Bandurski said.

It is still too early to tell if the incident is isolated or indicative, and the open letter by former Southern Weekly journalists is challenging Beijing to show its stand, Bandurski said.

"It says, put your cards on the table, tell us where you really are about openness," Bandurski said.

- AP

Read more on:    china

Read News24’s Comments Policy publishes all comments posted on articles provided that they adhere to our Comments Policy. Should you wish to report a comment for editorial review, please do so by clicking the 'Report Comment' button to the right of each comment.

Comment on this story
Add your comment
Comment 0 characters remaining

Inside News24


Shilowa supports Vote No campaign

Former Gauteng premier Mbhazima Shilowa has come out in support of the Vote No! Campaign launched recently by former intelligence minister Ronnie Kasrils and former deputy health minister Nozizwe Madlala-Routledge, says a report.


Latest elections multimedia

Why Jack Parow wants you to vote on 7 May
The ad the SABC doesn't want to air
Elections 2014 in one cartoon
This year's election posters
  • Thursday Sir Lowry's Pass - 05:35 AM
    Road name: Old Sir Lowrys Pass Road
    TRAFFIC LIGHTS not working at Bezweni Road
  • Thursday Cape Town - 05:35 AM
    Road name: Buitengracht Street
    TRAFFIC LIGHTS not working at Waterkant Street
More traffic reports...

Jobs in Cape Town [change area]

Property [change area]

Travel - Look, Book, Go!

Escape winter, head to Mauritius

Escape winter by spending 7 nights in Mauritius' tropical bliss from R13 215 per person sharing. Includes return flights, airport transfers and accommodation. Book now! - shop online today

Get many eggs in one basket!

Gaming bundles: 2 Super Hits games for R99, 3 Disney games for R99 and more + exclusive accessory bundles only available on While stocks last. Shop now!

25% off bestselling books!

The Real Meal Revolution by Tim Noakes, Jeffrey Archer’s Be Careful What You Wish for, Man’s Search for Meaning by Victor E. Frank and many more titles. Shop now!

Up to 25% off electronics

Buy top electronics and save up to 25%. Such as’s 1# selling product the gobii eReader, Patriot X Porter flash drive, Asus Nexus 7” 3G tablet, Samsung Galaxy SIII, Lenovo G580 Notebook and many more. Shop now!

DStv HD PVR Decoder now R949

The DStv HD PVR Decoder has further revolutionised the television experience with lifelike viewing, sharper images, more vibrant colours and precision picture quality. Now R949, save R550. Offer valid while stocks last. Shop now!

Up to 30% off appliances & homeware

Save up to 30% on appliances and homeware this Easter! Offer valid while stocks last. Shop now.

OLX Free Classifieds [change area]

Samsung Galaxy s4

Mobile, Cell Phones in South Africa, Western Cape, Cape Town. Date October 24

Best bargain in big bay

Real Estate, Houses - Apartments for Sale in South Africa, Western Cape, Cape Town. Date October 25

VW Golf 6, 1.6 Trendline (Excellent condition)

Vehicles, Cars in South Africa, Western Cape, Cape Town. Date October 25

BlackBerry Bold 9780

BlackBerry 6 Engage your world with BlackBerry 6 OS on the...

From R3049.00

I'm shopping for:


You may be good at organising events but they do take their toll on your energy levels. You may need some time out today just more

There are new stories on the homepage. Click here to see them.


Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.

Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire network.


Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.

Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.