US TV stations falter over healthcare

2012-06-28 22:28

Multimedia   ·   User Galleries   ·   News in Pictures Send us your pictures  ·  Send us your stories

New York - A rush to report the US Supreme Court's decision on President Barack Obama's healthcare law on Thursday tripped up some news organisations that got it wrong and had to quickly correct themselves.

Both CNN and Fox News Channel initially reported incorrectly that the law's central provision, requiring virtually all Americans to have health insurance, had been struck down.

In an apology, CNN said it "regrets that it didn't wait to report out the full and complete opinion regarding the mandate."

Other news organisations and broadcast television outlets got it right, generally.

A minute after the AP alert at 10:07, The New York Times asked its readers for time, with Washington bureau chief David Leonhardt posting that reporters and editors were analysing the decision.

"Once we are comfortable with its basic meaning, you can expect a torrent of coverage," he said. The Times next sent news via Twitter at 10:20.

It was a particularly embarrassing mistake for CNN, which has suffered through one of its worst ratings quarters in several years, primarily due to a paucity of big news.

The network eagerly awaited the court's decision on Thursday, running a "countdown clock" on its screen.

Anchor Wolf Blitzer and reporter Kate Bolduan quickly reported that the healthcare law had been struck down, based on a reading of Chief Justice John Roberts' decision that the mandate was not a valid exercise of congressional power under the commerce clause.

Later in the reading, the justices found other reasons for upholding that portion of the law.

"Let's take a deep breath and see what the justices actually decided," Blitzer said.

"It could be more complicated than we originally thought."

Fox made the same initial mistake, with Bill Hemmer touting the "breaking news" that the individual mandate had been declared unconstitutional.

Fox anchor Bret Baier tweeted the same news.

Within two minutes, however, Megyn Kelly was citing the SCOTUSblog in casting doubt on that interpretation, ordering producers to change an onscreen headline that read: "Supreme Court Finds Health Care Individual Mandate Unconstitutional."

"We're trying to do the best we can," Hemmer said.






Read more on:    cnn  |  fox  |  barack obama  |  us

Join the conversation!

24.com encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions.
NEXT ON NEWS24X

24.com publishes all comments posted on articles provided that they adhere to our Comments Policy. Should you wish to report a comment for editorial review, please do so by clicking the 'Report Comment' button to the right of each comment.

Comment on this story
3 comments
Comments have been closed for this article.

Inside News24

 
/Sport

Book flights

Compare, Book, Fly

Traffic Alerts
There are new stories on the homepage. Click here to see them.
 
English
Afrikaans
isiZulu

Hello 

Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.


Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Settings

Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.




Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.