Al Jazeera says Sudan withdraws journalists' work permits

2019-01-23 13:03
iStock

iStock

Multimedia   ·   User Galleries   ·   News in Pictures Send us your pictures  ·  Send us your stories

Sudanese authorities have cracked down on Arabic-language foreign media working inside the country, news channels said, as major protests against President Omar al-Bashir enter their second month.

Qatari satellite broadcaster Al Jazeera said that its correspondents in Sudan had their work permits withdrawn by security officials, while its Saudi competitor Al Arabiya said its correspondent had his permit revoked as well.

Both channels have been reporting on the unrest despite a media blackout by authorities, who firmly control the press. The tumult began in earnest on December 19 over skyrocketing prices and a failing economy, but has led to calls for the autocratic ruler's removal.

In a statement late on Monday on the Arabic-language Facebook page of its Sudanese channel, Al Jazeera said its Khartoum office was told the decision was made after a review of the work of Osama Ahmed and Ahmed Alrehaid, as well as cameraman Badawi Bashir.

It later denounced the move in a statement from its main press office, calling the decision "arbitrary" and saying it "lacks any credible justification and contradicts the basic norms of press freedom."

"Al Jazeera Media Network expresses its demand to the Sudanese authorities to reinstate the accreditation of our colleagues at the earliest to enable them to carry out their duties safely and without intimidation, as we believe that Journalism is not a Crime," it said, adding that its work in Sudan would continue.

The channel says that the men had previously had their permits approved for 2019 by the government Press Council.

Al Arabiya announced its sanctioning in a tweet also on Monday, saying authorities had stopped correspondent Saad Eddin Hassan from working and withdrawn his permit.

Both Al Jazeera and Al Arabiya have broadcast footage from the protests, which have arisen in cities across the country and especially in and around the capital Khartoum, sometimes live.

Al Jazeera in particular is feared by autocrats in the region for the role it played in the 2011 Arab Spring revolts, when it covered protests and pro-democracy movements up close, introducing notions of freedom of speech and assembly to Arab-speaking publics long cowed by authoritarian rulers.

It is now banned, with varying degrees of success, in Egypt, Saudi Arabia, Bahrain, the United Arab Emirates and other areas.

Sign up to News24's top Africa news in your inbox: SUBSCRIBE TO THE HELLO AFRICA NEWSLETTER

FOLLOW News24 Africa on Twitter and Facebook

Read more on:    al jazeera  |  sudan  |  east africa
NEXT ON NEWS24X

Join the conversation!

24.com encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions.

Inside News24

 
/News
Traffic Alerts
There are new stories on the homepage. Click here to see them.
 
English
Afrikaans
isiZulu

Hello 

Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.


Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Settings

Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.




Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.