Sudan frees editor jailed over president family graft allegations

2017-10-25 08:37
iStock

iStock

Multimedia   ·   User Galleries   ·   News in Pictures Send us your pictures  ·  Send us your stories

Khartoum - Sudan on Tuesday freed a newspaper editor, jailed over an article accusing President Omar al-Bashir's family of corruption, after a local journalist union paid off his fine.

A court in Khartoum on Monday ordered Osman Mirgani, editor-in-chief of the independent Al-Tayar newspaper, to either serve a six-month jail sentence or pay a fine of $1 400 for publishing the article in 2012 that accused Bashir's family of corruption.

Mirgani refused to pay the fine and was taken to a jail in Omdurman, the twin city of Khartoum on the western banks of the Nile.

But following just one night in prison he was released on Tuesday after the Sudanese Journalists' Union covered the fine.

"We paid the money because we believe that no journalist should be in jail," Talah Sheikh, general secretary of the union, told AFP.

"Now that he has been released, he can file an appeal against the court's ruling."

Mirgani, a US-educated engineer turned journalist who has regularly clashed with the authorities, said he had not been informed by the union before it came up with the cash.

"Today the journalists union paid the money... It's against my principle to pay fines in such cases," Mirgani told AFP at his office after his release.

The court had also given a three-year suspended jail term to the writer of the piece, Mohamed Zine El Abidine.

In the article, El Abidine had accused Bashir's family of being corrupt, Mirgani said.

After the article was published, Sudan's powerful National Intelligence and Security Service (NISS) filed cases against both Mirgani and El Abidine.

Mirgani has been regularly targeted for his aggressive style of speaking out against the authorities and over corruption scandals his paper has exposed over the years.

NISS agents often confiscate the entire print runs of editions of Al-Tayar over articles that they deem inappropriate.

Mirgani was once beaten up by armed men who stormed his office in central Khartoum in July 2014.

Media watchdog Reporters Without Borders (RSF) ranked Sudan 174th out of 180 countries on its 2017 world press freedom index, saying that NISS "hounds journalists and censors the print media".

Read more on:    rsf  |  omar al bashir  |  sudan  |  east africa

Join the conversation!

24.com encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions.
NEXT ON NEWS24X

Inside News24

 
/News
Traffic Alerts
There are new stories on the homepage. Click here to see them.
 
English
Afrikaans
isiZulu

Hello 

Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.


Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Settings

Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.




Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.