SABC news head loses court battle

2012-12-30 10:00

Multimedia   ·   User Galleries   ·   News in Pictures Send us your pictures  ·  Send us your stories

The suspended head of SABC news and current affairs, Phil Molefe, haslost his court bid to force the public broadcaster to reinstate him.

Last Thursday, the South Gauteng High Court dismissed his application to have his suspension and pending disciplinary hearing declared unlawful.

Molefe, the former SABC acting chief executive, faces a disciplinary hearing in which his former boss and ex-SABC chief executive, Advocate Dali Mpofu, will represent him.

Molefe asked the court to rule “the imposition or continuation of his special leave unlawful and, accordingly, invalid, null and void”.

He was placed on special leave from his R2.2 million-a-year job in April for failing to forward the daily SABC news diary to his boss, group chief executive and editor in chief Lulama Mokhobo,as per the broadcaster’s editorial policy.

Molefe was not available for comment this week. When he was suspended in April, he said he didn’t back any political faction or any party.

At the time, Molefe said as a professional his role was to ensure that all sides of a story were reflected in the news output.

However, that didn’t sit well with his immediate boss, who suspended him.

Jimi Matthews, the head of TV news, has since been appointed temporarily.

SABC spokesperson Kaizer Kganyago said disciplinary proceedings against Molefe were continuing.

The SABC came under fire recently for canning a Metro FM current affairs programme because the ANC was not “invited”.

The debate, featuring three senior political commentators, was to focus on the ANC’s elective conference.

Meanwhile, the SABC is taking action against its officials involved in incurring R114 million in irregular expenditure.

The payments include R28 million paid to Cricket SA; R5.2 million paid to SuperSport for the broadcast of last year’s Tri-Nations home rugby Tests; about R7.5 million to Sport Five and the SA Football Association for the Bafana Bafana matches against Burkina Faso and Egypt; R4 million to the SA Press Association for the radio division; R2.6 million for a Confederation of African Football Under-20 event; and R2.1 million for the broadcast of the SA Sports Awards.

The SABC says the events were broadcast without signed contracts or payments effected without contracts in place.

Join the conversation! encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions. publishes all comments posted on articles provided that they adhere to our Comments Policy. Should you wish to report a comment for editorial review, please do so by clicking the 'Report Comment' button to the right of each comment.

Comment on this story
Comments have been closed for this article.

Inside News24

Traffic Alerts
There are new stories on the homepage. Click here to see them.


Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.

Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire network.


Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.

Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.