WikiLeaks seeks more partners

2011-01-26 09:15

WikiLeaks hopes to enlist as many as 60 news organisations from around the world in a bid to help speed the publication of its massive trove of secret US diplomatic memos, the site’s founder says.

Julian Assange told The Associated Press yesterday that he was making an effort to reach beyond the major newspapers – such as The New York Times and The Guardian – that worked with him on earlier releases, saying that he already has about 20 media partners, and could triple that number within the next three months.

“We’re striving for maximum effect for the material,” Assange said in a telephone interview, in which he laid out his media strategy.

WikiLeaks has published 2 658 cables to its website – just over 1% of the 251 287 state department cables it claims to have in reserve.

Assange said that The Times, The Guardian, Spain’s El Pais, France’s Le Monde and Germany’s Der Spiegel have yet to go through all of the cables, although he didn’t say how many of the files remained unread.

WikiLeaks has been accused by senior US officials of reckless disregard in the way it publishes documents, but Assange said – with a few exceptions – he was so far satisfied with the process.

The 39-year old Australian, who is currently staying at a supporter’s country home in eastern England, is also fighting attempts to extradite him to Sweden on sex crimes allegations.

Assange has previously expressed frustration with the slow pace of the release of the secret diplomatic cables, and said releasing country-specific files to selected local media would serve to push them out faster.

Sometimes, that could mean doing what Assange called “triangulating the politics of a country” – giving documents to a left-wing paper in a country with a right-wing government, or offering cables to conservative titles in countries with a left-leaning administration.

Media organisations that say they’ve been given, or have obtained, the cables include NRC Handelsblad and RTL television in the Netherlands, Afternposten in Norway, and Sweden’s Dagens Nyheter.

Assange said that all the newly recruited media organisations are being asked to agree to the same rules originally struck with The Times and other publications.

The newspapers are asked to remove potentially harmful names or secrets that could endanger people’s lives and those cables are then submitted to WikiLeaks.

WikiLeaks in turn times the cables’ release to coincide with the papers’ articles.

This arrangement allows Assange to farm out the laborious editing process and helps insulate the online whistle blower from criticism.

Join the conversation! encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions. publishes all comments posted on articles provided that they adhere to our Comments Policy. Should you wish to report a comment for editorial review, please do so by clicking the 'Report Comment' button to the right of each comment.

Comment on this story
Comments have been closed for this article.

Inside News24

Traffic Alerts
There are new stories on the homepage. Click here to see them.


Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.

Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire network.


Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.

Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.