Malema ally has the 'World' in his hands

2019-06-28 06:00
Construction tycoon David Mabilu. (File)

Construction tycoon David Mabilu. (File)

Multimedia   ·   User Galleries   ·   News in Pictures Send us your pictures  ·  Send us your stories

Multimillionaire David Mabilu's Fundudzi Media will be taking over the Sunday World. As an ally of EFF Julius Malema, it might be tempting to fill the paper with more boobs, more butts, and more red berets, writes Micah Reddy for amaBhungane.


Tiso Blackstar announced this week it would be selling one of its titles, the Sunday World, to Fundudzi Media, which is owned by construction tycoon David Mabilu.

The EFF, in a press statement, was quick to hail the sale as a "positive development", calling on "big corporations, as well as the government, to support Fundudzi Media by advertising in the Sunday World".

What the EFF did not disclose is party leader Julius Malema's long-standing relationship with Mabilu.

As far back as 2011, amaBhungane and others reported on Mabilu's jet-setting Mauritius wedding which Malema, the ANC Youth League president at the time, attended - together with a group of celebrities.

"The 44-year-old multimillionaire and his bride, Phala, chartered an airplane to ferry hundreds of friends, family and entertainers from South Africa to the Indian Ocean island for a weekend-long wedding party that reportedly set him back about R15m," amaBhungane wrote.

Polokwane’s landed gentry

An amaBhungane report showed how in 2009, a group of politicians and businessmen close to Malema and his then-ally, former Limpopo premier Cassel Mathale, had leveraged their political capital to "jump the queue" in a municipal property sale in Polokwane.

According to the article, Mabilu acquired a plot, though he denied having received any special privileges. The article claimed that 15 sales benefitted politically connected individuals, including Mathale and an associate of his, as well as Lesiba Gwangwa, the chief executive of On-Point Engineering, the company co-owned by Malema’s Ratanang Family Trust that was implicated in a damning Public Protector report on tender fraud involving the Limpopo Department of Roads and Transport.

Mabilu denies any wrongdoing in the land acquisition.

Attempts to manufacture a 'whiff of scandal'

A separate amaBhungane report showed that Mabilu was involved in another questionable property transaction around the same time.

In that case, Mabilu's company, Promafco, negotiated a property swap with the Polokwane Municipality, obtaining two lucrative pieces of land in return for four farms.

According to that article, Mabilu sold the two portions only a year later to the Limpopo local government and housing department for five times the price, scoring a quick R20m. He added roughly another R20m to that figure by throwing in another two adjacent portions of land, acquired privately, whose value had similarly increased.

Mabilu again maintains that he did nothing wrong, saying that bringing the matter up now "looks like a desperate attempt to dig up tiny bits of information from a long time ago in order to manufacture a whiff of scandal where none exists".

READ MORE: SIU moves to recover R2.2bn in failed Giyani water project

Mabilu is a big player in Limpopo, and was involved in the bloated multimillion-rand Giyani water project. His company, Vharanani Properties, pulled out of the project after the Department of Water and Sanitation under minister Nomvula Mokonyane failed to pay monies owed to it.

It was the same company that, according to a News24 report, "on more than one occasion paid amounts exceeding R100 000 into the account of the Ratanang Family Trust, named after Malema's son".

Mabilu's name has also cropped up in relation to the ongoing VBS banking scandal and was mentioned briefly in a report into the looting by advocate Terry Motau.

'Fought against the looting of VBS'

Mabilu, through his company Promafco, held a 24.5% stake in a company called Dyambeu, with another 24.5% held by the company of the former VBS chairperson and key architect of the grand fraud, Tshifhiwa Matodzi, and the remainder owned by the Venda royal family. Dyambeu bought 26% of VBS for R6m.

Mabilu points out that the report did not implicate him in wrongdoing, and says that he "was the one who fought against the looting of VBS".

He forwarded amaBhungane letters and correspondence sent to the Reserve Bank in 2016 in which he flagged certain financial irregularities at VBS, in particular about the apparent unauthorised issuing of shares.

The EFF's enthusiastic embrace of Mabilu's purchase, which the party hopes will "reshape the continued degenerating idea of 'truth'", comes from a party that has a fraught relationship with the media.

Its leaders regularly tar their critics in the media with the "Stratcom" label, and in March last year its deputy leader, Floyd Shivambu, was filmed roughing up a journalist.

Malema has been criticised for dog whistle threats against journalists. Earlier this year, he lost a court case brought by journalist Karima Brown who had received rape and death threats after Malema published her cellphone number on Twitter.

Concerns of potential interference by the title's new politically connected owner, whose controversies have placed him in the media spotlight before, are not unfounded.

'We intend to be fair, balanced and accurate'

Other titles have become mouthpieces of influential owners, but what does Mabilu make of concerns that the Sunday World could adopt a more partisan editorial line?

"There will be no favourable coverage for any political party," he says.

"Instead, we intend to be fair, balanced and accurate in how we interact with all political parties - from the ANC to the Freedom Front Plus."

South African National Editors Forum (Sanef) executive director Kate Skinner says: "The hope is that owners respect independence of their publications and the media entities that they own. We have seen encroachment from media owners … that independence needs to be written into some kind of policy."

In its press statement, the EFF also points out that Fundudzi Media's purchase will mean more diversity in media ownership. The construction magnate's foray into the media may breathe some life into the Sunday World, which has teetered on the brink of closure under Tiso's ownership.

As is the case across the haemorrhaging newspaper industry, the Sunday World's circulation figures have continued to plunge, falling from 47 835 to 40 383, according to the Audit Bureau of Circulations' statistics for the first quarter of 2019.

A former editor within the Tiso group said the 2016 redesign of the title was an unmitigated disaster.

"The Sunday World became the guinea-pig for a planned redesign across the group's titles, but readers did not appreciate the changes. They were unforgiving, and the paper has not recovered."

'A good thing'

The paper's new ownership could stave off further job losses and might just be the adrenaline shot that keeps the publication alive.

"Overall, the feeling in Sanef is that it's certainly a good thing," says Skinner.

"The issue is that the media environment is so difficult, the industry is under such stress, so for the publication to have the possibility of continuing and for jobs to be saved is overwhelmingly a positive thing."

Mabilu has yet to reveal how he plans to bring about some degree of financial viability and take the paper "to the next level".

'More boobs, more butts, and more red berets'

It might be tempting to fill the paper with more boobs, more butts, and more red berets.

The Sunday World has always positioned itself as an infotainment title, but the info side of it could be toned down in favour of more racy, eye-catching entertainment in the hope of arresting the decline.

But Mabilu says that the plan is "to increase focus on politics and business".

"Our sustainability plans will become apparent in time. In 2006, the Economist said newspapers were dead. Decades later, newspapers are still here. My view is that newspapers must innovate, taking into consideration the impact of rapid advancement of technology on mutating reader consumption patterns."

Buying the Sunday World may not appear to make much financial sense, but even a struggling political tabloid brings social and political capital.

The amaBhungane Centre for Investigative Journalism, an independent non-profit, produced this story. Like it? Be an amaB Supporter to help us do more. Sign up for our newsletter and WhatsApp alerts to get more.

an amaBhungane investigation

Read more on:    vbs  |  eff  |  fundudzi media  |  david mabilu  |  julius malema  |  politics  |  media
NEXT ON NEWS24X

Join the conversation!

24.com encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions.

Inside News24

 
Traffic Alerts
There are new stories on the homepage. Click here to see them.
 
English
Afrikaans
isiZulu

Hello 

Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.


Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Settings

Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.




Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.