Bosasa did not donate to SABC8 - Sanef

2019-01-23 15:55
(Sanef)

(Sanef)

Multimedia   ·   User Galleries   ·   News in Pictures Send us your pictures  ·  Send us your stories

The South African National Editors' Forum (Sanef) has denied that controversial facilities company Bosasa, or anyone connected to the company, donated towards a crowdfunding campaign for a group of journalists, dubbed the SABC 8.

"We have had the opportunity to go through every of the 394 donations made in July 2016 to the cause and could not find any donation from Bosasa and/or a person connected to Bosasa or a donation for R100 000," Sanef's leadership said in a statement on Wednesday.

The statement was made in response to a TimesLive report which indicated that an email allegedly showed that Bosasa appeared to have donated R100 000 towards the crowdfunding campaign in 2016.

Sources told the publication that former Bosasa COO, Angelo Agrizzi, pressured officials to pay towards the crowdfunding campaign, initiated by News24 editor-in-chief Adriaan Basson. 

The email, dated July 22, 2016, allegedly described the donation as "the best return on investment ever".

ALSO READ: SABC 8 outraged over Bosasa funding allegation

"Sanef would like to reiterate that no donations were solicited from anyone for this cause and that the eight SABC journalists were never involved in or had access to the identities of the donors," the leadership further explained.

The SABC8, which includes Vuyo Mvoko, Thandeka Gqubule, Suna Venter, Krivani Pillay, Lukhanyo Calata, Foeta Krige, Jacques Steenkamp and Busisiwe Ntuli, had been suspended by the SABC with no pay for speaking out against censorship of protest footage.

In June 2017, Venter died, reportedly from "broken heart disease". Her family believed it was caused by trauma and prolonged periods of unnatural stress.

The remaining journalists rejected claims of a R100 000 donation from the controversial company.

"The SABC 8 has learnt with dismay and disgust the attempts to associate us with the Bosasa affair," the group said in a statement.

TimesLive further alleged that sources close to Bosasa confirmed that the company paid the money but the publication could not independently verify the claims.

Sanef asked TimesLive for proof of the alleged payment.

KEEP UPDATED on the latest news by subscribing to our FREE newsletter.

- FOLLOW News24 on Twitter

Read more on:    bosasa  |  sanef  |  sabc  |  angelo agrizzi  |  media
NEXT ON NEWS24X

Join the conversation!

24.com encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions.

Inside News24

 
/News
Traffic Alerts
There are new stories on the homepage. Click here to see them.
 
English
Afrikaans
isiZulu

Hello 

Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.


Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Settings

Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.




Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.