MultiChoice rejects #GuptaLeaks accusations on ANN7 payments

2017-11-24 22:56
ANN7 website.

ANN7 website.

Multimedia   ·   User Galleries   ·   News in Pictures Send us your pictures  ·  Send us your stories

Johannesburg – Pay-TV company MultiChoice has denied claims of a corrupt relationship between itself and former minister of communications Faith Muthambi.

The company put out a statement saying it "noted the News24 article on our contract with ANN7" after this publication earlier on Friday published an article detailing questionable payments from MultiChoice to the news channel.

"While we understand that some people may not be aware of it, it is standard practice to pay for mainstream news channels – particularly for local 24-hour news channels. The fee structure for the ANN7 contract is in line with the costs of developing and running such a channel, and ANN7 is definitely not the highest-paid local news channel on the DStv platform."

MulitChoice said the once-off R25m fee mentioned in the article was "also not unusual".

"In this case, it was a pro rata payment in terms of an amendment agreement."

The questionable payment of R25m to the Guptas' controversial ANN7 channel by MultiChoice, which owns DStv and M-Net, was discovered among the #GuptaLeaks emails.

In addition, MultiChoice increased its annual payment to ANN7 from R50m to R141m.

Muthambi's decision against ANC policy

The payments came after the Gupta family seemingly helped Muthambi, now minister of public service and administration, to get President Jacob Zuma to transfer certain broadcasting powers to her, something for which MultiChoice had been lobbying the minister.

Following the transfer of powers, Muthambi controversially pushed through a decision in favour of unencrypted set-top boxes, which benefited MultiChoice.

Muthambi's decision flouted her own party's policy on the issue. The ANC supported encryption – required for pay-TV – to promote competition in the sector.

After a lengthy court battle, the Constitutional Court earlier this year ruled that it was within Muthambi's right to make policy decisions affecting the broadcasting sector.

MultiChoice however denies that there is any relationship between the policy outcome in its favour and payments made to ANN7. In a statement, the company said: "MultiChoice rejects your insinuations in the strongest possible terms."

The company said the presidential proclamation creating two new ministries didn't make sense to a number of stakeholders in the broadcasting sector. 

"Several of these stakeholders made submissions to the minister suggesting it be corrected. MultiChoice was one of these, and many of its proposals were rejected. It is standard practice for companies to interact with the industry regulator and government on policy matters, including making proposals on regulatory or legislative issues. There is nothing wrong with that."

It added: "There is absolutely no relationship between our submission on the proclamation, the channel supply agreement for ANN7, and any fees or increase in fees paid for that channel."

EFF condemnation

The EFF condemned the "corrupt relations" of MultiChoice and Muthambi.

Party spokesperson Mbuyiseni Ndlozi said the relationship suppressed competition within the pay TV industry.

He said Muthambi "essentially helped sustain and keep the domination of MultiChoice, which is a solely white-owned company in the pay television sector".

"The revelations show how executives of MultiChoice rewrote government policy of digital terrestrial television (DTT) working with the Guptas who guaranteed them their influence on Zuma and Muthambi."

Ndlozi called on Parliament to hold an inquiry into the Gupta's influence over Muthambi.

"In this [inquiry], companies like MultiChoice must be held accountable publicly for their criminal activities in the sector, suppressing competition in favour of their domination."

He said the EFF would report MultiChoice to the Competition Commission for it to investigate how the company influenced the policy on set-top boxes in favour of their market domination.

Ndlozi said it was not a secret that MultiChoice was established with money Naspers made through "media work that sustained apartheid".

"Today, we learn that they continue to feed on unethical conduct to remain on top," he said.

MultiChoice said it would not respond to the EFF. 

Read more on:    dstv  |  ann7  |  eff  |  multichoice  |  faith muthambi  |  media  |  politics

Join the conversation!

24.com encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions.
NEXT ON NEWS24X

Inside News24

 
/News
Traffic Alerts
Traffic
There are new stories on the homepage. Click here to see them.
 
English
Afrikaans
isiZulu

Hello 

Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.


Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Settings

Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.




Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.