News24

Radio media say they obey law

2000-10-12 19:43

Johannesburg - The SA Broadcasting Corporation and Live Africa Network News (Lann) on Thursday denied a media union's allegation that the organisations were not complying with labour law regulations.

The Broadcast, Electronic Media and Allied Workers Union (Bemawu) claimed on Wednesday that Lann, specifically, had not paid to the Unemployment Insurance Fund (UIF) contributions deducted from union member's salaries.

Bemawu president Louis du Buisson said 22 Lann staff members belonged to the union and had been affected.

His claim was backed up by UIF fraud investigator Marie Koekemoer, who said "Vive (sic) Africa Network News, which was registered under the same Johannesburg telephone number as Live Africa Network News", had not contributed to the fund since January.

However, Lann's editor-in-chief Paul Martin Cainer said the radio syndication service's accounts executive had made the correct contributions to the UIF within days of the first registration of Lann's owner, Dotcom Trading 121 (Pty) Ltd.

Cainer said the UIF had failed to register Lann correctly which caused a delay in payment.

Cainer joined SABC acting senior general manager Ron Morobe in accusing Bemawu of high-handedness and a confrontational manner in its dealings with their organisations.

Du Buisson issued his statement on Wednesday, saying that Bemawu had launched a "concerted campaign to monitor and help enforce compliance with South Africa's progressive labour legislation".

Cainer and Morobe said Du Buisson had targeted the SABC and then other broadcast operations in "raising disputes and making allegations" which slandered through innuendo.

They both said their organisations pledged to co-operate with unions in the interests of their employees. - Sapa.