Wikipedia editors ban 'unreliable' Daily Mail as source

2017-02-09 21:39
(iStock)

(iStock)

Multimedia   ·   User Galleries   ·   News in Pictures Send us your pictures  ·  Send us your stories

London - Wikipedia editors have voted to ban the use of articles from British tabloid The Daily Mail and its globally popular website as sources, calling them "unreliable", according to a statement.

English-language editors of the online encyclopaedia cited the newspaper's "reputation for poor fact-checking, sensationalism, and flat-out fabrication", said the statement posted on Wikipedia on Wednesday.

The vote means the tabloid's use as a reference should be "generally prohibited", it said.

The Wikimedia Foundation, the not-for-profit organisation that runs the Wikipedia website, acknowledged the vote in a statement cited in The Guardian, but said it was up to its unpaid editors.

From now on, it said "the Daily Mail will generally not be referenced as a 'reliable source' on English Wikipedia, and volunteer editors are encouraged to change existing citations to the Daily Mail to another source deemed reliable by the community".

The National Enquirer, a US tabloid, is the only news publication that "should never be used", according to editors' guidelines.

Content on Wikipedia is written and edited by a global network of volunteers who must base their articles on "reliable, third-party, published sources with a reputation for fact-checking and accuracy".

The guidelines also highlight that special care should be taken when sourcing from state-associated news organisations, including the Chinese press agency Xinhua, North Korea's Korean Central News Agency, and Press TV in Iran.

They warn they may be propaganda organisations, but do not outwardly ban them.

The Daily Mail's reliability had been the subject of debate among Wikipedia editors since January 2015.

Some opponents of the move argued that "singling out one source does not deal with the other poor sources that are currently permitted", and that historically the British tabloid may have been accurate.

The Daily Mail, Britain's second biggest-selling daily newspaper, has previously been accused of racism, sensationalism and inaccuracies.

Its online operation, MailOnline, is considered to be the world's largest English speaking newspaper website with 24.5 million monthly unique visitors.

The group did not immediately respond to AFP requests for comment.

Read more on:    uk  |  media

Join the conversation!

24.com encourages commentary submitted via MyNews24. Contributions of 200 words or more will be considered for publication.

We reserve editorial discretion to decide what will be published.
Read our comments policy for guidelines on contributions.
NEXT ON NEWS24X

Inside News24

 
/News
 

Men.24 Model of the Week: Wendy from Cape Town

Find out more about our featured model, Wendy from Cape Town

 
 

You won't want to miss...

Who are the highest paid models of 2017?
10 gorgeous plus-sized models who aren't Ashley Graham
WATCH: Pornhub is giving users free access to premium content these holidays
5 top leg exercises for men
Traffic Alerts
Traffic
There are new stories on the homepage. Click here to see them.
 
English
Afrikaans
isiZulu

Hello 

Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.


Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Settings

Location Settings

News24 allows you to edit the display of certain components based on a location. If you wish to personalise the page based on your preferences, please select a location for each component and click "Submit" in order for the changes to take affect.




Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.