Two broadcasters shut down in Togo

iStock
iStock

Lome - Two private media channels have been taken off air in Togo, officially for breaching licensing rules, the country's regulator said Tuesday in a move that sparked criticism from rights groups.

Television station La Chaine du Futur and City FM radio were ordered to stop broadcasting as they had not fulfilled "the prerequisite permission formalities".

The regulator maintained the companies had infringed regulations but Amnesty International in a statement called the sanction disproportionate and "an attack against freedom of speech".

Media unions also condemned the decision.

Reporters Without Borders (RSF) ranked Togo 88th in its press freedom index last year and said the government controlled information through a dominant state media.

Mathias Ayena, from the regulator, told AFP that neither channel obtained the proper authorisation before they started broadcasting in 2007.

"We're simply asking those in charge of these media to make the necessary request and we will study it," he added.

International corruption 

But there was speculation the shut-down was because of the reported links between the channels' parent company Sud Media to a former minister in President Faure Gnassingbe's government.

Pascal Bodjona was previously implicated in an international corruption scandal.

There was no immediate confirmation from Sud Media but its director-general, Luc Abaki, called the regulator's response "unlawful" and maintained they had followed procedures.

"We're not going to defy the authority of the regulator, which is why we have decided to suspend our programmes to give us time to make the necessary representations," he added.

According to RSF, the threat of violence, particularly during elections, sees journalists self-censor on subjects such as corruption, the military, the president and his family.

In 2013, the regulator closed Legende FM radio for "multiple misdemeanours" after it was deemed to have broadcast false information during parliamentary elections.

In neighbouring Benin, three broadcasters close to the opposition - E-Tele, Eden TV and Radio Soleil - were shut down late last year but have since begun programmes again.

We live in a world where facts and fiction get blurred
In times of uncertainty you need journalism you can trust. For only R75 per month, you have access to a world of in-depth analyses, investigative journalism, top opinions and a range of features. Journalism strengthens democracy. Invest in the future today.
Subscribe to News24
Lockdown For
DAYS
HRS
MINS
Voting Booth
How has the delay in schools' opening impacted your life?
Please select an option Oops! Something went wrong, please try again later.
Results
It's a disaster! We're struggling to manage work and kids at home
40% - 740 votes
It's a struggle, but we learnt lessons from last year's closures
20% - 363 votes
It's a relief, this second wave is bad and kids need to be at home
41% - 754 votes
Vote
ZAR/USD
15.13
(-0.14)
ZAR/GBP
20.70
(-0.11)
ZAR/EUR
18.42
(-0.11)
ZAR/AUD
11.67
(-0.11)
ZAR/JPY
0.15
(-0.86)
Gold
1855.20
(+0.05)
Silver
25.47
(+0.10)
Platinum
1100.00
(+0.44)
Brent Crude
54.81
(-1.30)
Palladium
2352.23
(+0.52)
All Share
63987.92
(-0.29)
Top 40
58886.26
(-0.14)
Financial 15
11685.83
(-2.13)
Industrial 25
86576.24
(+1.21)
Resource 10
62699.98
(-1.34)
All JSE data delayed by at least 15 minutes morningstar logo