Sanef welcomes Sunday Times, TimesLive retraction on SABC 8 funding

accreditation
0:00
play article
Subscribers can listen to this article
Foeta Krige, Suna Venter, Jacques Steenkamp and Krivani Pillay.
Foeta Krige, Suna Venter, Jacques Steenkamp and Krivani Pillay.
Felix Dlangamandla
  • Sanef has welcomed a Sunday Times and TimesLive retraction on the funding of the SABC 8.
  • The publication previously reported Bosasa had allegedly donated R100 000 towards a crowdfunding campaign to assist the journalists.
  • A forensic review found no payment was made.

The South African National Editors' Forum (Sanef) has welcomed a retraction from the Sunday Times and TimesLive on the SABC 8 funding saga.

"We welcome the Sunday Times and TimesLive for their decision to retract and apologise for a story suggesting that the corruption-implicated services company Bosasa had paid money into a crowd-sourcing fund to support the SABC 8 - a group of journalists at our public broadcaster who had been suspended without pay after speaking out against censorship of the coverage of protest action," Sanef said in a statement on Friday.

This after the publication issued a retraction and apologised on Friday.

"The crowd-sourcing was initiated by the SA National Editors' Forum in response to widespread outrage over the suspensions.

"In a story published on 22 January 2019, 'Leaked e-mail: Did Bosasa donate R100k to journey fund?' we reported that Bosasa - which was in the news at the time after testimony at the Zondo commission by its COO Angelo Agrizzi - appeared to have donated R100 000 to the fund.

"Sanef's denial that it had received money from Bosasa was reflected in the story," the retraction read.

It subsequently commissioned Deloitte to perform a forensic review of the payments received which found no evidence of any payment made by Bosasa or any other entity or person related to the company.

Though we published a follow-up story on the Deloitte report at the time, we did not retract or apologise for the original story. However, the findings by Deloitte undermine the original story to such an extent that the story cannot stand. We accordingly retract it and apologise to the SABC8, Sanef and our readers.

News24 earlier reported the SABC 8 had rejected claims they benefited from a R100 000 donation by Bosasa to cover their living expenses after they were suspended by former SABC COO Hlaudi Motsoeneng.

READ | SABC 8 outraged over Bosasa funding allegation

The SABC 8 consisted of Vuyo Mvoko, Thandeka Gqubule, Suna Venter, Krivani Pillay, Lukhanyo Calata, Foeta Krige, Jacques Steenkamp and Busisiwe Ntuli.

We live in a world where facts and fiction get blurred
In times of uncertainty you need journalism you can trust. For only R75 per month, you have access to a world of in-depth analyses, investigative journalism, top opinions and a range of features. Journalism strengthens democracy. Invest in the future today.
Subscribe to News24
Lockdown For
DAYS
HRS
MINS
Voting Booth
Matric results are out! Are you happy with your child's result?
Please select an option Oops! Something went wrong, please try again later.
Results
No, the pandemic really messed up their ability to focus
33% - 579 votes
Yes, they did well given the circumstances
67% - 1172 votes
Vote
Rand - Dollar
15.24
+0.1%
Rand - Pound
20.58
+0.1%
Rand - Euro
17.22
+0.4%
Rand - Aus dollar
10.91
-0.0%
Rand - Yen
0.13
+0.1%
Gold
1,848.85
+0.3%
Silver
23.83
-0.7%
Palladium
2,205.16
+2.7%
Platinum
1,031.69
-0.2%
Brent Crude
86.27
-1.9%
Top 40
65,870
+0.3%
All Share
72,315
+0.2%
Resource 10
72,883
+1.9%
Industrial 25
89,867
-1.2%
Financial 15
14,799
+0.6%
All JSE data delayed by at least 15 minutes Iress logo
Editorial feedback and complaints

Contact the public editor with feedback for our journalists, complaints, queries or suggestions about articles on News24.

LEARN MORE